Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Vandaag de dag staan de media bol van gruwelverhalen waarin jonge daders en minderjarige criminelen de hoofdrolspelers zijn. Overvallen, steekpartijen, dodelijke schoten, klopjachten door politie en opzienbarende processen. De publieke opinie is geschokt en eist gerechtigheid. Zijn deze jongeren het slachtoffer van onze veeleisende maatschappij en mentaliteit? Moeten ze gespaard worden? En hoe worden ze door onze samenleving en rechtssysteem gestraft? De auteur zoekt antwoorden in de geschiedenis. Zes eeuwen lang speurt hij naar jongeren in de criminaliteit en hoe ze door de maatschappij werden bekeken, opgevangen, heropgevoed, gestraft. Hij haalt een aantal mijlpalen aan waaruit de onopgeloste spanning tussen repressie en pedagogie, tussen straf en heropvoeding telkens weer blijkt. Van de eerste ordonnantie van Filips de Goede in 1459 tot de wet Onkelinx in 2006. Over de eerste weeshuizen, tucht- en verbeterhuizen, jeugdbescherming en jeugdrecht. Een gedetailleerd diepteonderzoek naar de historische dimensie van jeugdcriminaliteit en het maatschappelijk, beleidsmatig en publieke antwoord daarop
Jeugdcriminaliteit. --- Criminology. Victimology --- jongerenvoorzieningen --- jeugdinstellingen --- sociale geschiedenis --- jongerencriminaliteit --- anno 1500-1799 --- anno 2000-2009 --- anno 1400-1499 --- anno 1800-1999 --- Juvenile delinquency --- History --- C6 --- criminaliteit --- geschiedenis --- jeugdzorg --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- jeugdbescherming --- jeugddelinquentie --- jeugdrecht --- straffen --- 395.67 --- Criminaliteit --- Geschiedenis --- Gevangenis --- Geweld --- Jeugd --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Straffen --- jeugdbescherming (bijzonder jeugdzorg, jeugdbijstand) --- jeugdproblematiek --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Jeugdcriminaliteit --- (zie ook: onderwijs (gevangenis)) --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg) --- Jeugdbescherming --- Jeugdrecht --- Beleid --- België --- Provincie West-Vlaanderen --- #gsdbQN --- Analyse --- Evaluatie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Child. --- Mood Disorders. --- Child Behavior Disorders --- #GGSB: Psychologie --- #GGSB: Pedagogie --- #GGSB: Filosofie --- Affective Disorders --- Affective Disorder --- Disorder, Affective --- Disorder, Mood --- Disorders, Affective --- Disorders, Mood --- Mood Disorder --- Children --- Minors --- epidemiology. --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale agogiek --- AFFECTIVE DISORDERS, in infancy and childhood --- CHILD BEHAVIOR DISORDERS --- persoonlijkheidsontwikkeling --- jeugdbescherming en kinderrechten --- epidemiology --- AFFECTIVE DISORDERS, in infancy and childhood. --- persoonlijkheidsontwikkeling. --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Affective disorders, in infancy and childhood. --- Child behavior disorders --- Epidemiology. --- Persoonlijkheidsontwikkeling. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Child --- Mood Disorders --- Psychologie --- Pedagogie --- Filosofie
Choose an application
Inhoud: 1. Leeftijdsgebonden delinquentie in de adolescentie; 2. Jeugddelinquentie onder de loep: 3. Klassieke en alternatieve reacties op jeugddelinquentie.
Jeugdcriminaliteit. --- Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- jeugdinstellingen --- Social problems --- Age group sociology --- jongerencriminaliteit --- Criminology. Victimology --- Jeugdcriminaliteit ; België --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Sociale wet. essays --- Academic collection --- 395.67 --- adolescenten --- alternatieve straffen --- delinquentie --- geweld --- hulpverlening --- instellingen --- jeugdbescherming --- jeugddelinquentie --- jeugdgevangenis --- jeugdigen --- steaming --- welzijnswerkers --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- 343.91 --- Adolescentie --- Criminaliteit --- Hulpverlening --- Jeugd --- Preventie --- jeugdcriminaliteit --- Justitieel welzijnswerk --- Sociaal werk --- jeugdmisdadigheid --- Jeugdcriminaliteit --- 343.3 --- Welzijnszorg --- Provincie West-Vlaanderen --- jeugdrecht --- jeugdproblematiek --- Zorg- en welzijnssector --- Jongeren --- Sociale wet. essays --- Jongere
Choose an application
In een eerste hoofdstuk bespreken de auteurs een aantal evoluties in onze huidige samenleving die van belang zijn voor de hulpverlening en jeugdbijstand. Omdat risico, onveiligheid en uitsluiting cruciale problemen zijn van onze tijd en een nieuwe kwetsbaarheid creëren, nemen de auteurs deze thematieken als rode draad doorheen de beschrijving van de huidige samenleving. Zij willen aangeven hoe met een contextuele benadering een antwoord kan worden geboden op deze uitdagingen.Zij baseren zich hierbij vooral op de Franse en Duitse literatuur met Rosanvallon, Castel en Lenoir, Beck en anderen. In de Nederlandse literatuur inspireerden Geldof en Devos de visie van de auteurs in verband met uitsluiting.In een tweede kernachtig hoofdstuk gaan de auteurs dieper in op de essentie van de contextuele visie en de gevolgen daarvan voor een praktijk van hulpverlening en begeleiding.In een derde hoofdstuk belichten ze de concrete methodiek van de contextuele benadering. Zij beschrijven twee vernieuwende projecten en geven hiermee aan hoe ze hun visie methodisch in de praktijk hebben omgezet. De resultaten van de benadering zijn terug te vinden op de website van het Oranjehuis: www.oranjehuis.be
Contextuele therapie --- Sociale agogiek --- Sociale welzijnszorg. --- Jeugdzorg. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- contextuele hulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- sociale uitsluiting --- Social welfare methods --- #GGSB: Sociologie --- #PBIB:2005.4 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 323 --- assessment --- contextuele therapie --- hulpverlening --- jeugdbescherming --- methodiek --- uitsluiting --- jeugdzorg --- welzijnswerk --- jeugd --- systeemgericht welzijnswerk --- Methodieken in de hulpverlening --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.8 --- 361.1 --- Welzijnszorg --- Residentiële jeugdzorg --- Contextuele hulpverlening --- Jeugd --- Zorg- en welzijnssector --- Sociologie --- Jongere
Choose an application
ASE --- Aide sociale à l'enfance --- Aide sociale à la jeunesse --- Aide à la jeunesse --- Education social --- Jeugd--Bescherming --- Jeugdbescherming --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdwelzijnszorg --- Jeugdwerk --- Jeunesse--Assistance --- Jeunesse--Protection --- Oeuvres pour la jeunesse --- Protection de la jeunesse --- Sauvegarde de la jeunesse --- Service social auprès des enfants --- Service social à la jeunesse --- Social education --- Social work with youth --- Vormingswerk voor de jeugd --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Spiritualiteit --- #gsdb10 --- Social service --- Psychological aspects --- GGSB: Geestelijke lezing (geel). --- GGSB: Spiritualiteit. --- gsdb10. --- Geestelijke lezing (geel) --- Spiritualiteit --- Foucauld, Charles de, --- Thérèse de Lisieux,
Choose an application
ethiek --- jeugdhulpverlening --- orthodidactiek --- Age group sociology --- General ethics --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 433.1 --- 467 --- Don Bosco --- Salesianen --- kwetsbare jongeren --- opvoedingssysteem --- resilience --- verbondenheid --- Opvoedingsstijlen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 253:37 --- 271.77*16 --- #gsdbQ620.4 --- C1 --- Salesiaanse opvoeding --- jeugdbescherming --- jeugdsociologie --- socio-educatieve problemen --- 465 --- 271.77*16 Salesianen. Don Giovanni Bosco --- Salesianen. Don Giovanni Bosco --- 253:37 Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Kerken en religie --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Probleemjongeren --- Onderwijs --- Onderwijskansen --- Opvoeding en onderwijs --- Hulpverlening --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Jongeren --- Probleemjongere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongeren
Choose an application
Vertrouwensspelletjes - Praten over geheimen/problemen - Stap-voor-stap-plan - Poëzie
Agressie. --- Angsten. --- Emoties. --- Incest. --- Prostitutie. --- Emoties ; kinderen --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- 37.018.2 --- 179.2 --- 159.942 --- #PBIB:+108.31 --- #PBIB:+108.41 --- emotionele opvoeding --- gevoelens --- kindermishandeling --- 433.4 --- emoties --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- 323.4 --- Didactische werkvormen --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Geheimen --- Geweld --- Kindermishandeling --- Seksuele kindermishandeling --- oplossingsgericht --- vertrouwensarts --- vertrouwensspelletjes --- 471.44 --- Gevoelens --- relationele opvoeding (ler) --- seksuele opvoeding (ler) --- 474.9 --- 478.8 --- Gevoelens : basisonderwijs --- 031068.jpg --- relationele opvoeding --- sexuele opvoeding --- #gsdb6 --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: Pastoraal gesprek - begeleiding --- 179.2 Kindermishandeling. Incest --- Kindermishandeling. Incest --- 37.018.2 Schoolopvoeding --- Schoolopvoeding --- 159.942 Emoties algemeen --- Emoties algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Algemeen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Jeugdbescherming --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale en emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kinderen --- Lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- Gevoelsproblemen --- Emoties --- Basisonderwijs --- Kind --- Emotie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pastoraal --- Pastoraal gesprek - begeleiding
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|